KUNSTPUNKT LISTA har gleden av å invitere til åpning lørdag 28 september klokken 14.00.
TARJEI BODIN LARSEN
Maleri og grafikk.
Utstillingsperiode: 28 september – 15 desember.
Åpningstider i utstillingsperioden:
Frem til 3.november: Alle dager 12-16.
Etter 3.november: Lørdag og Søndag 12-16
VELKOMMEN!
KUNSTPUNKT LISTA, TARJEI BODIN LARSEN
«I knew a wise-guy who (…) said they [Abstract Expressionists] would be good painters if they could only keep the paint as good as it is in the can. And that’s what I tried to do. I tried to keep the paint as good as it was in the can.»
– Frank Stella i et radiointervju i 1964
I Tarjei Bodin Larsens nye malerier har han konsentrert seg om maleriets flate, format, todimensjonale form, lerretets struktur/arkitektur og fargens overflatekvalitet. I disse maleriene er fargen umulig å ignorere. Sterke readymadefarger – ublandet, rett fra boksen – er skjematisk fremstilt nesten som på et industrielt fargekart.
Visuelt plasserer Bodin Larsens verk seg i forlengelsen av minimalismens hard-edge maleri, der de visuelle elementene er bestemt på forhånd og tilfeldighetene ikke har noen plass. Verkene er blottet for penselstrøk og andre visuelle markører som peker tilbake på kunstnerens hånd. Gjennomføringen av verket minner om en mekanisk prosess, selv om den er utført av kunstneren selv.
Tarjei Bodin Larsen tester og forbereder seg omstendelig, han leter etter det «perfekte» og mener det ligger et potensiale i bestrebelsen etter perfeksjon. Arbeidene representerer likevel en umulig praksis, siden den menneskelig hånd alltid fører med seg et rusk eller andre imperfeksjonistiske utslag. Enda mer umulig blir oppgaven fordi metoden Tarjei Bodin Larsen bruker medfører at det ikke finnes noen retusjeringsmuligheter. Når teipen er tatt av, er det ingen retrett. Nettopp her ligger også spenningen.
På denne måten – i likhet med tidligere arbeider – mener Tarjei Bodin Larsen at bildene lager seg selv ved at de i stor grad støtter seg på metode, teknikk og materialene som styrende elementer, fremfor en bearbeiding av form og innhold i tradisjonell malerisk forstand. Tarjei Bodin Larsen ønsker å stille seg som en industriell maskin mellom ideen om et perfekt maleri og den fysiske virkeligheten hvor støv, forfall og kaos regjerer.
Tarjei Bodin Larsen har konsekvent holdt fast ved abstrakt maleri siden akademitiden på 1990-tallet, men har i de senere år også begynt å jobbe med grafikk. Finnes det en flik av romatikk i valget av disse tradisjonelle mediene? Et sentralt spørmål ved Larsens praksis er hvorvidt abstraksjon kan representere noe mer enn en konkret, geometrisk form i seg selv? For eksempel noe universelt, noe personlig, en følelse eller et sted?
I utstillingen på Kunstpunkt Lista blir dette utdypet videre gjennom grafikk-serien “Mooring Marks”, en utvidelse av en verks-serie som for første gang ble vist på galleri LNM i Oslo i 2020. De digitale trykkene peker på fortøyningsmerkene fra seilskutetiden som man finner langs kysten- og som han i oppveksten utenfor Arendal var med på å restaurere. Motivet finner man også igjen i minimalistisk maleri fra 60-tallet, som for eksempel hos Jasper Johns. Dette mystiske symbolet dukker også opp i alt fra våpen-industrien til mods-kulturen.
I tillegg vises en helt ny grafikk-serie som handler om Larsens maleri og metode. Disse trykkene er bearbeidelser av digitale skisser som han bruker som utgangspunkt for maleriene. Motivet kan leses som en sterkt forenklet horisontlinje, men kan også tolkes som kun rene, konkrete, geometriske former. Linjen som skiller de to flatene, og det hvite, passpartoutaktige omkringliggende feltet, skaper en ambivalens mellom flathet og en illusjon av romlig perspektiv.
Tarjei Bodin Larsen (f. 1974 i Arendal) bor og jobber i Oslo. Han er utdannet fra Chelsea College of Art and Design i London og Kunstakademiet i Oslo, og har studert filosofi på Universitetet i Bergen. Han har hatt separatutstillinger på blant annet Arendal Kunstforening, Sørlandets Kunstmuseum, Kunstnerforbundet og Bomuldsfabriken Kunsthall. Han har også deltatt på gruppeutstillinger på steder som Nasjonalmuseet, Sørlandets Kunstmuseum, Galleri Trafo og Blomqvist Kunsthandel. Tarjei Bodin Larsen er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Utenriksdepartementet, Bomuldsfabriken Kunsthall, Sørlandets Kunstmuseum med flere.
https://www.facebook.com/profile.php?id=100063671948547